Yksi maanantai, kolme kohdetta ja sata yksityiskohtaa – päivä kiinteistökuvaajan matkassa
- Oona Aittokoski

- 29.10.
- 3 min käytetty lukemiseen
"Kun uusi kohde ilmestyy Oikotielle, se näyttää vaivattomalta. Koti on siisti, valo tulvii sisään ja kuvakulmat osuvat kohdilleen. Mutta mitä kaikkea on tapahtunut ennen ilmoituksen julkaisua? Tässä blogitekstissä avaan arkeani kiinteistökuvaajana ja kerron esimerkin tavallisesta maanantaistani."

08:00 – Herätys, viesteihin vastailu ja päivän tarkistus
Maanantai alkaa usein viesteihin vastaamisella. Kuvausvarauksia tulee runsaasti juuri maanantaisin, joten aikataulutan jo tulleet kuvausvaraukset kalenteriini ja vastaan aikataulutiedusteluihin. Tarkistan myös heti aamusta sään – varsinkin, jos päivälle on sovittu ulkokuvauksia säävarauksella. Käyn läpi kuvauskalustoni ja varmistan, että muistikorteilla on tilaa ja objektiivit on puhtaat. Akut olen laittanut lataukseen eilen illalla.
10:00 – Päivän ensimmäinen kohde: kerrostalokolmio Helsingissä
Päivän ensimmäinen kuvaukseni alkaa tavanomaisesti kymmeneltä. Ajan kuvauskohteelle jossa välittäjä on paikalla avaamassa oven. Käymme läpi kohteen ja välittäjän toiveet kuviin liittyen; tässä kohteessa halutaan korostaa erityisesti suojaista parveketta ja puistonäkymiä. Hahmottelen mielessäni parhaat kuvakulmat jo tässä vaiheessa. Avaamme ikkunoiden sälekaihtimet ja siirrämme ylimääräisiä tavaroita keittiön tasolta kaappeihin. Kuvatessa etenen huone kerrallaan ja aloitan usein kylpyhuoneesta, sillä sinne on helppo piilottaa ylimääräiset tavarat kuvauksen edetessä. Tarvittaessa siirrän esineitä, suoristan mattoa tai säädän verhoja – pienillä säädöillä on iso merkitys valmiissa kuvassa! Parvekkeen kuvaan silloin kun aurinko tulee esiin pilven takaa, jotta saan luonnollista auringonvaloa parveke- ja näkymäkuviin. Kun asunto on kuvattu skannaan siitä vielä pohjakuvan. Siirryn sen jälkeen ulos, jossa otan ulko- ja ilmakuvat talosta ja piha-alueesta.

11:45 – Lounas tien päällä ja siirtyminen seuraavaan kohteeseen
Työni on liikkuvaa, ja lounas on usein kaupasta tai huoltoasemalta napattu eväs autossa. Tässä välissä varmistan seuraavan kohteen aikataulun ja vastailen kuvausten aikana tulleisiin viesteihin.
12:30 – Päivän toinen kohde: stailattu paritalo Espoossa
Tähän kohteeseen on tilattu kuvauksen lisäksi stailaus, ja stailaaja on saapunut kohteelle ennen minua. Teen nopean kierroksen kohteessa jotta muodostan siitä kokonaiskuvan ja hahmotan, paljonko kuvaus vaatii aikaa. Koska valo on nyt kohdillaan päätämme aloittaa kohteen päätiloista eli olohuone-keittiöstä. Etenemme kuva kerrallaan ja hiomme jokaisen kuvakulman yhdessä stailaajan kanssa. Stailaaja siirtää tavaroita ja huonekaluja jokaiseen kuvaan niin, että tila näyttää kaikista kuvakulmista avaralta ja kutsuvalta. Liikumme yhdessä tilasta toiseen ja kun kaikki sisätilat on kuvattu ja pohjakuva skannattu, siirrymme kuvaamaan terassia ja pihaa. Lopuksi tarkistan Aviamapsista lentorajoitukset, nappaan ilmakuvat ja huikkaan heipat stailaajalle.

14:30 – Päivän kolmas kohde: ilmakuvaus Kauniaisissa
Viimeinen kohteeni on tonttikuvaus, jossa otan muutaman kuvan kameralla ja loput dronella. Otan ilmakuvia tontista ja lähialueesta ja varmistan, että lähellä sijaitseva järvi tulee hyvin esille kuvissa.

16:00 – Editointi
Kuvauspäivän jälkeen alkaa toinen työvaihe eli editointi. Kotiin saavuttuaeni siirrän kuvat muistikorteilta koneelle ja editoin ne Lightroomissa ja Photoshopissa. Yhdistän eri valotuksia yhdeksi kuvaksi ja maalaan esiin ikkunanäkymiä. Säädän värit, tasapainotan valot, suoristan linjat ja poistan häiritseviä elementtejä kuten ylimääräiset johdot ja heijastukset tai ulkokuvissa autot ja ohikulkijat.
19:30 – Kuvien toimitus
Ennen kuvien toimitusta tarkistan vielä että kohteen kuvat ovat yhtenäisiä keskenään. Tavoitteeni on, että tilaaja saa kuvat käyttöönsä mahdollisimman nopeasti – usein jo saman illan aikana, mutta viimeistään seuraavana päivänä. Kun valmiit kuvat on toimitettu, laitan akut latautumaan seuraavaa päivää varten ja tarkistan että olen vastannut kaikkiin päivän aikana tulleisiin viesteihin. Tässä vaiheessa on myös hyvä tarkistaa seuraavan päivän aikataulu ja varmistaa, että kaikki on selvää ja valmista huomista varten.
Vaikka kuvauspäivät saattavat usein toistaa kaavaa – aikataulutusta, ajamista, sommittelua ja editointia – jokainen kohde on aina erilainen, ja juuri siksi tämä työ jaksaa innostaa vuodesta toiseen. Kuvauksia tehdessäni huomaan toistuvasti saman ilmiön: valo kertoo kodista asioita, joita sanat eivät aina tavoita. Aamun valo tuo esiin rauhan ja seesteisyyden, iltapäivän valo tuo lämpöä ja illan hämärrys kutsuu pysähtymään. Jokaisessa kuvauskohteessa on mahdollisuus onnistua ja luoda jotain sellaista, mitä ei voi täysin selittää – mutta jonka huomaa siinä hetkessä, kun kohdeilmoitus lähtee julki ja puhelin alkaa soida.







Kommentit