VISIGN BLOG

Mitä mieltä asunnon ostajat ovat pohjakuvista?

Jarmo Lumpus

Suomessa ja muissa pohjoismaissa on käytetty pohjakuvia asuntojen myynnin apuna jo pitkään. Suomessa melkein jokaisesta myyntikohteesta löytyy pohjakuva, kun taas esimerkiksi USA:ssa vain 5%:ssa kohteista on pohjakuva. Suomessa pohjakuvien käytön puute näkyy useimmiten halvemmissa alle 100 00 euron kohteissa.

Pohjakuvalla on äärettömän tärkeä rooli asunnon myynnissä. Kyselymme perusteella 64% asunnon etsijöistä ei kiinnostu kohteesta ilman pohjakuvaa. Myös Hyvä välitystapa edellyttää pohjakuvan käyttöä.

Screenshot 2020-01-18 at 9.29.07

Kysyimme kuluttajilta eli asuntojen potentiaalisilta ostajilta mitä mieltä he ovat pohjakuvista ja mitä ominaisuuksia on hyvässä pohjakuvassa. Kysely on toteutettu toukokuussa vuonna 2018 ja saimme yli 500 vastausta kuluttajilta eri puolelta Suomea. Halusimme nostaa aiheen uudestaan esille, koska saamme toistuvasti kyselyä tästä aiheesta. Lue yhteenveto kuluttajien vastauksista tästä blogista.

Pohjakuvan tärkein ominaisuus on selkeys

Kuluttajien vastauksissa toistuu yksi ominaisuus ja se on selkeys. Selkeä, asiallinen ja yksinkertainen pohjakuva on klassikko, joka ei ole menettänyt suosiotaan. Värien käyttöä pohjakuvissa ei kuitenkaan enää kammoksuta, etenkään jos niitä käytetään hillitysti indikoimaan ja selkeyttämään eri tilojen funktiota. Alla kyselyn suosituin pohjakuva.

B 2D black theme

Välittäjän yrityksen brändäys pohjakuvissa värein ja logoin on tullut viimeisen seitsemän vuoden sisällä vallitsevaksi käytännöksi. 3D-pohjakuvien käytölle on perusteita, mutta meidän käsityksen mukaan se toimii enemmänkin 2D-pohjakuvan lisänä, ei välttämättä ainoana käytettävänä pohjakuvana. 3D-pohjakuvassakin pätee sama ominaisuus: selkeys.

Kiintokalusteet ovat olennainen osa pohjakuvaa, mutta muiden kalusteiden (esim. sohvaryhmä, sängyt, ruokapöytä) hahmotteleminen pohjakuvaan jakaa mielipiteitä. Monille se voi antaa tietoa myytävän kohteen mittasuhteista ja näin tärkeä tieto kiinnostuuko kohteesta vai ei.

Huoneiden koko ja mitat pohjakuvassa?

Viimeksi kun kirjoitimme mitoista pohjakuvissa, saimme valtavan palauteryöpyn. Asia herättää suuria tunteita, puolesta ja vastaan. Kuluttajilla on kuitenkin selkeä mielipide asiaan: noin puolet vastaajista piti huoneen kokoa ja mittoja todella tärkeänä ominaisuutena pohjakuvissa.

Haasteena mittojen ilmoittamisessa on luonnollisesti niiden tarkkuus ja se, että kuka mitat ottaa. Välittäjien työnkuvaan mittojen ottamista on vaikea sisällyttää ja vastuukysymys ongelmatilanteissa on haastava. Muualla maailmassa mittojen käyttö pohjakuvissa on suosittua, erityisesti Englannissa ja USA:ssa. Siellä mittojen ottaminen on ihan oma toimiala, tosin eri teknologiat ovat korvaamassa ja automatisoimassa tätä työtä.

Tämän aiheen tiimoilta isona ongelmana on myös käytettävät termit ja mittojen ja pinta-ala käsitteiden erottaminen. Varsinkin asunnon pinta-alalle on käytössä useita eri käsitteitä niin välittäjien kuin kuluttajien keskuudessa. Tämä on hankala aihe kokonaisuudessaan eikä lähitulevaisuudessa ole näkyvissä selkeää ratkaisua.

Visign tarjoaa markkinan parhaan ja ammattimaisimman pohjakuvapalvelun. Uudistettu palvelumme tarjoaa entistä nopeammat toimitukset (keskimääräinen toimitusaika hieman yli tunnin arkena), joustava tilaaminen (sähköposti tai verkkopalvelu) ja asiakaspalvelumme aloittaa työt arkisin jo klo 7. Pohjakuva-arkistomme kattaa jopa miljoona asuntoa Suomesta, mikä voi merkittävästi helpottaa välittäjien työtä. Jos haluat asiakkaaksemme, ota rohkeasti yhteyttä!

Topics: kiinteistönvälitys, asunnon myynti, pohjakuva, kiinteistönvälittäjä

Related posts

Digitaalinen stailaus nyt alkaen 59 € / kuva!